Bijzondere regeling voor impatriates

Onze fiscale experts in Marbella leggen kort uit wat de bijzondere regeling voor impatriates, in de volksmond bekend als de Beckham Law, inhoudt om de fiscale planning van uw onderneming eenvoudiger te maken.

Wat is de algemene impatriate-regeling?

De algemene regeling voor impatriates is een bijzonder fiscaal regime op grond waarvan buitenlanders die naar Spanje worden uitgezonden of verhuizen ervoor kunnen kiezen onder deze regeling te vallen. Daardoor kunnen zij worden belast tegen een vast tarief van 24% in de Spaanse inkomstenbelasting, ongeacht het ontvangen inkomen, zolang dit niet meer bedraagt dan €600.000. Boven dat bedrag stijgt het tarief naar 47%.

Welke vereisten gelden voor toepassing van de bijzondere regeling voor impatriates?

Volgens artikel 93 van de Spaanse inkomstenbelastingwet, dat de bijzondere regeling voor impatriates regelt, gelden de volgende voorwaarden:

  1. De betrokkene mag in de laatste vijf jaar geen fiscaal inwoner van Spanje zijn geweest.
  2. De betrokkene moet naar Spanje zijn verhuisd om een van de volgende redenen:
  • als gevolg van een arbeidsovereenkomst, met uitzondering van topsporters;
  • als gevolg van het verkrijgen van de hoedanigheid van bestuurder van een vennootschap. Bij een vermogenshoudende vennootschap mag de bestuurder niet meer dan 24% van de vennootschap bezitten;
  • als gevolg van het verrichten van ondernemersactiviteiten;
  • als gevolg van het verrichten van een economische activiteit als hooggekwalificeerde professional, of van opleidings-, onderzoeks-, ontwikkelings- of innovatieactiviteiten.
  1. De betrokkene mag geen inkomen verkrijgen via een vaste inrichting in Spanje.
  2. Er moet sprake zijn van een van de volgende familiebanden met de persoon die onder de bijzondere impatriate-regeling valt:
  • echtgenoot of echtgenote;
  • ouder in een niet-huwelijkse relatie;
  • kinderen jonger dan 25 jaar;
  • kinderen met een handicap, ongeacht leeftijd.

Ondersteuning nodig? Ons advocatenkantoor in Marbella beschikt over gespecialiseerde fiscale advocaten en boekhoudkundige experts

Wat zijn de termijnen voor indiening van de aanvraag voor de bijzondere impatriate-regeling?

De aanvraag voor de bijzondere impatriate-regeling moet via de officiële kanalen worden ingediend binnen de eerste zes maanden na binnenkomst in Spanje. Iedere aanvraag die na deze zes maanden wordt ingediend, wordt door de Spaanse belastingdienst afgewezen omdat de wettelijke termijnen voor de aanvraag niet zijn nageleefd.

Hoe lang geldt de bijzondere impatriate-regeling?

Zodra de aanvraag is aanvaard, geldt de bijzondere regeling gedurende het jaar van aanvraag en de vijf daaropvolgende jaren, in totaal dus zes jaar. Dit betekent dat wanneer u de aanvraag in 2024 indient, de regeling van toepassing is voor 2024 en de vijf daaropvolgende jaren, dus tot en met 2029.

 

Bij het advocatenkantoor Mercury Abogados in Marbella kunnen onze gespecialiseerde fiscale adviseurs u helpen bij de voorbereiding en indiening van de aanvraag voor de bijzondere impatriate-regeling, Beckham Law in Spanje, en bij de daaropvolgende jaarlijkse belastingaangiften. Ook kunnen wij u ondersteunen bij het indienen van andere fiscale verplichtingen bij de Spaanse belastingdienst.

info@mercuryabogados.com

Telefoon: +34 951 052 811

WhatsApp: +34 643 89 04 96

Bron: artikel 93 en overgangsbepaling 17 van de Spaanse inkomstenbelastingwet, artikelen 113 tot en met 120 van het inkomstenbelastingreglement, Orden HAP/2783/2015 van 21 december, waarmee modellen 151 en 149 zijn goedgekeurd, en Orden HFP/1338/2023 van 13 december, waarmee de nieuwe modellen 151 en 149 zijn goedgekeurd.